KneeVR legde de focus op patiënten die een reconstructie van de voorste kruisbanden ondergingen en aankijken tegen een lange (en saaie) revalidatie. Door hun revalidatie te verrijken met een spelelement dat tegemoet komt aan hun specifieke noden, zal dit proces sneller, efficiënter en aangenamer verlopen.
AR/VR-technologie vindt de laatste jaren steeds vaker zijn toepassing in de gezondheidszorg, maar er staan nog talloze mogelijkheden open. Het KneeVR-project focust op één concrete case. Door aan te tonen dat VR/AR een effectieve meerwaarde biedt voor zowel therapeut als patiënt, zal dit een hefboom zijn voor meer en nieuwe toepassingen in het domein van de gezondheidszorg.
Doelstellingen
Bestaande games missen hun doeltreffendheid omdat ze onvoldoende ‘op maat’ van de patiënt zijn. Bovendien bevinden deze games zich nog vaak in een sfeer van entertainment, eerder dan dat ze effectief worden toegepast in een klinische context.
Het KneeVR-project stelt als doel:
- het ontwikkelen van een nieuwe toepassing voor AR/VR voor revalidatie;
- het bundelen van expertise aanwezig in de regio om innovatie in het domein van gezondheidszorg & sport aan te wakkeren. Dit zal leiden tot een werkend prototype op maat van de eindgebruiker;
- de provincie Vlaams-Brabant verder op de kaart zetten als innovator in de gezondheidszorg. Hierbij zal Health House een belangrijke rol spelen.
Het te ontwikkelen prototype zal het resultaat zijn van een unieke samenwerking tussen technologie-ontwikkelaars, kinesisten, patiënten, human-design experts en business-experts. Door deze kennis en expertise te bundelen zal een VR/AR-toepassing worden uitgewerkt die maximaal tegemoetkomt aan de noden en behoeften van de eindgebruiker.
De provincie Vlaams-Brabant ondersteunt dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 147.804 euro.
Partners: KU Leuven-Sportstech, KU Leuven - Faber, Preview Labs/Cronos, Health House, U Centric, UCLL, GRIT Belgian Sports Clinic.