Washbot

Propere vliegtuigen zonder water morsen op de tarmac is niet zomaar een leuk hebbedingetje. Het is de alledaagse vereiste op een moderne milieubewuste luchthaven. Hoe eenvoudig het ook klinkt; dit is toptechnologie van zeep over waskop tot telescopische wasarm. Zonder toestemming van de vliegtuigfabrikanten kom je niet zomaar met een spons met wat zeep aan een vliegtuig. Dit wordt het nieuwe normaal post-corona.
Cluster(s): logistics

Een brokje geschiedenis

BP Precision Airline Services werd opgericht in 2010 door Steven Palstermans en Jan Bensch als alternatief voor de klassieke cleaning maatschappijen op Zaventem. Door hun kwalitatieve, vernieuwde en frisse aanpak konden ze redelijk snel groeien en stonden de grote luchtvaartvaartmaatschappijen in rij om klant te worden, waaronder TUI, Brussels Airlines, TNT Airways, FedEx, Belgian Airforce 15de wing,… Na 9 jaar is BP Precision gegroeid op vlak van werknemers (van 2 naar 28 FTE’s) en de referentie geworden op alle Belgische luchthavens op het vlak van interior en exterior cleaning. Jan en Steven zijn steeds blijven nadenken hoe ze de kuisactiviteiten op een luchthaven kunnen blijven innoveren en optimaliseren. Vooral de exterior cleaning is heel arbeids intensief en moet veel ecologischer kunnen. Momenteel gebeurt dit met een soort van droge waxtechniek, 's nachts aan de terminal en dit zowat 2 maal per maand. Een vliegtuig wassen is zoals een auto wassen, maar dan veel groter en veel gevoeliger. Het (deels) automatiseren van deze reinigingsactiviteiten zou ons een enorme stap vooruit helpen. Daarbij moet steeds opgelet worden dat geen water of zeep op de tarmac tercht mag komen.

Stapje voor stapje naar automatisering
In 2017 zijn Jan en Steven met een innovatieproject begonnen (onder VLAIO subsidie) samen met Comate. Om de opgedane kennis te borgen bij BP Precision Airline Services is er een project manager aangesteld die alles nauwkeurig opvolgt. Het eerste traject is deze zomer afgerond met een werkend prototype van een werkend washoofd (het deel dat tegen de vliegtyuigromp instaat voor de reiniging). Het is echter te moeilijk hanteerbaar en niet fail-safe.

Dit project zet in op de (telescopische) arm om het washoofd te kunnen hanteren en langs de vliegtuigromp te laten gaan. De bedoeling is om tegen midden 2021 een verkoopbaar product te hebben. De innovatie van een semi-automatische machine die vliegtuigen snel en kwalitatief kan wassen zonder detergent achter te laten werd ook met veel interesse onthaald door 2 andere bedrijven actief in Vlaams-Brabant, TUIfly en Brussels Airport. Het is een heel positief signaal dat deze twee grote spelers in de luchtvaart mee hun schouders willen zetten onder dit project.

Partners: BP Precision Airline Services bvba, Comate, Thomas Hoogwerkers, TUIfly, Brussels Airport, 

Provinciale innovatiesubsidie: 150.000 euro

Steven Palstermans (BP Precision): steven@bp-precision.com

Gerelateerd nieuws

Boost jouw project met innovatiesubsidies!

26 mei 2020

Ook dit jaar kijkt de provincie uit naar uw innovatieproject. Daarvoor heeft de provincie maximaal 150.000 euro (maximaal subsidiepercentage 50%) per project klaar. De projecten gaan voor de versterking van de kennisregio Vlaams-Brabant en zetten in op één of meerdere van de volgende Smart hubs (Food, Health, Logistics, Cleantech, Creativity) en zetten in op een vermarktbaar product of dienst.

Alle nieuws

Gerelateerde activiteiten

Alle activiteiten
    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}