Washbot

Propere vliegtuigen zonder water morsen op de tarmac is niet zomaar een leuk hebbedingetje. Het is de alledaagse vereiste op een moderne milieubewuste luchthaven. Hoe eenvoudig het ook klinkt; dit is toptechnologie van zeep over waskop tot telescopische wasarm. Zonder toestemming van de vliegtuigfabrikanten kom je niet zomaar met een spons met wat zeep aan een vliegtuig. Dit wordt het nieuwe normaal post-corona.
Cluster(s): logistics

Een brokje geschiedenis

BP Precision Airline Services werd opgericht in 2010 door Steven Palstermans en Jan Bensch als alternatief voor de klassieke cleaning maatschappijen op Zaventem. Door hun kwalitatieve, vernieuwde en frisse aanpak konden ze redelijk snel groeien en stonden de grote luchtvaartvaartmaatschappijen in rij om klant te worden, waaronder TUI, Brussels Airlines, TNT Airways, FedEx, Belgian Airforce 15de wing,… Na 9 jaar is BP Precision gegroeid op vlak van werknemers (van 2 naar 28 FTE’s) en de referentie geworden op alle Belgische luchthavens op het vlak van interior en exterior cleaning. Jan en Steven zijn steeds blijven nadenken hoe ze de kuisactiviteiten op een luchthaven kunnen blijven innoveren en optimaliseren. Vooral de exterior cleaning is heel arbeids intensief en moet veel ecologischer kunnen. Momenteel gebeurt dit met een soort van droge waxtechniek, 's nachts aan de terminal en dit zowat 2 maal per maand. Een vliegtuig wassen is zoals een auto wassen, maar dan veel groter en veel gevoeliger. Het (deels) automatiseren van deze reinigingsactiviteiten zou ons een enorme stap vooruit helpen. Daarbij moet steeds opgelet worden dat geen water of zeep op de tarmac tercht mag komen.

Stapje voor stapje naar automatisering
In 2017 zijn Jan en Steven met een innovatieproject begonnen (onder VLAIO subsidie) samen met Comate. Om de opgedane kennis te borgen bij BP Precision Airline Services is er een project manager aangesteld die alles nauwkeurig opvolgt. Het eerste traject is deze zomer afgerond met een werkend prototype van een werkend washoofd (het deel dat tegen de vliegtyuigromp instaat voor de reiniging). Het is echter te moeilijk hanteerbaar en niet fail-safe.

Dit project zet in op de (telescopische) arm om het washoofd te kunnen hanteren en langs de vliegtuigromp te laten gaan. De bedoeling is om tegen midden 2021 een verkoopbaar product te hebben. De innovatie van een semi-automatische machine die vliegtuigen snel en kwalitatief kan wassen zonder detergent achter te laten werd ook met veel interesse onthaald door 2 andere bedrijven actief in Vlaams-Brabant, TUIfly en Brussels Airport. Het is een heel positief signaal dat deze twee grote spelers in de luchtvaart mee hun schouders willen zetten onder dit project.

Partners: BP Precision Airline Services bvba, Comate, Kreitzler, TUIfly, Brussels Airport

Provinciale innovatiesubsidie: 150.000 euro

Steven Palstermans (BP Precision): steven@bp-precision.com

Gerelateerd nieuws

Een innovatief idee? Wij subsidiëren tot 150.000 euro!

26 augustus 2021

Ook dit jaar kijkt de provincie uit naar jouw innovatieproject. Daarvoor ontvang je maximaal 150.000 euro (tot 50% kosten van je project). Jouw project zorgt voor de versterking van onze kennisregio Vlaams-Brabant en kadert in één of meer van volgende Smart hubs (Food, Health, Logistics, Cleantech, Creativity). Het zet in op een vermarktbaar product of dienst.

Alle nieuws

Gerelateerde activiteiten

02
jun

Heb je een sterk innovatie-idee? Gaat het om een nieuw product of dienst? Is er kennisopbouw bij de samenwerkende partners? Dan komt je project mogelijk in aanmerking voor een innovatiesubsidie. Schrijf je in en toets op donderdag 2 juni je idee af bij onze managers. And...we saved the best for last: mixen en matchen doe je na het plenaire gedeelte op onze 'high tea'! Bovendien kan je een mooi theepakket winnen van People Made.

Alle activiteiten
    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}