Grondafhandelaar Flightcare Belgium heeft samen met de Leuvense Imec spin-off Essensium op Brussels Airport een unieke oplossing voor real-time statusbeheer en nauwkeurige positiebepaling van zijn gemotoriseerde afhandelingsvloot in gebruik genomen. De gebruikte technologie brengt belangrijke voordelen voor de luchthaven en zijn gebruikers, zoals efficiëntere en milieuvriendelijkere vliegtuigafhandeling en accuratere vluchtinformatie voor de passagiers. Het project past in het kader van het “slimme logistiek”-programma van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Vlaams-Brabant. De gebruikers en de technologie leverancier lichtten hieronder hun eerste bevindingen toe.
“Onze Nose Wheel Lifters verbruiken aanzienlijk wat energie, niet alleen bij het uitduwen, maar ook wanneer ze met draaiende motor stand-by staan voor het vliegtuig – wachtend op goedkeuring van de luchtverkeersleiding – of wanneer ze zich moeten verplaatsen”, stelt Flightcare Airport Infrastructure Manager Geert Roegiers. “Met dit nieuwe systeem weten we perfect waar elk toestel zich bevindt en wat het aan het doen is. Aan de hand van deze informatie kunnen we onze vloot perfect aansturen en zo onnodige wacht- en rijtijden verminderen. Tegelijk zal deze efficiënte aansturing ook leiden tot een vermindering van 162 ton CO2-uitstoot op jaarbasis, alleen al voor onze push-back vloot. We besparen ook op het onderhoud en verlengen de levensduur van de batterijen van de elektrisch aangedreven voertuigen.” Flightcare wil de toepassing snel uitbreiden naar andere voertuigen in haar vloot, zoals de transportbanden, die gebruikt worden bij het laden en lossen van de vliegtuigen.
Voor Geert Oliebos, Directeur Purchases & Support Services van Flightcare, is de oplossing cruciaal voor de kwaliteit van de dienstverlening: “Essentieel is dat we met de VTS-technologie van Essensium onze vloot kunnen optimaliseren, zowel wat aantallen en types toestellen betreft als hun gebruik. Bovendien kunnen we de dienstverlening garanderen dankzij de dynamische en accurate dispatching van ons voertuigenpark.”
De geïntegreerde GPS-componenten in de Essensiumoplossing verzekeren de bepaling van de positie binnen het brede luchthavengebied en de LOSTTM tracking componenten met grote reikwijdte worden gebruikt voor de gebieden waar een verhoogde nauwkeurigheid vereist is of waar geen adequaat GPS-bereik mogelijk is. “Zelfs onder de vliegtuigneus, indoor of ondergronds kunnen we tot op vijftig cm nauwkeurig de positie van een object bepalen”, onderstreept Director Sales & Marketing Stephen Dunphy van Essensium. “Die accuraatheid laat bijvoorbeeld toe om in opslagplaatsen alleen de vorklift te taggen omdat je precies kan bepalen waar hij staat wanneer hij goederen deponeert. Je hoeft dus de goederen zelf niet te taggen, wat een serieuze besparing is. Bovendien staan we klaar met een microchip-versie van onze technologie, zodat we erg kleine tags kunnen installeren in allerlei apparatuur voor gebruik in diverse omstandigheden, zoals in ziekenhuizen.”
Dit project werd gestart in 2010 en geimplementeerd op Brussels airport in 2012.