Eye-tracking toestellen meten de oogbewegingen van een proefpersoon, aan de hand waarvan er berekend kan worden waar de proefpersoon in kwestie het vaakst, het eerst of het langst naar kijkt. Informatie over kijkgedrag is van belang in veel domeinen:
- Reclame: welke verpakking zorgt ervoor dat een consument als eerste het gewenste product in een rij van competitors bekijkt? Welke kleuren of posities in de winkel zorgen ervoor dat een display vaak bekeken wordt?
- Interieur design: hoe vinden mensen hun weg in een museum of op de luchthaven?
- Veiligheid: kijken chauffeurs even vaak in hun spiegels wanneer ze handenvrij bellen dan wanneer ze niet bellen? Of op welke manier kijkt een hulpverlener naar een complexe plaats delict?
- Communicatie: welke delen van een PowerPoint-presentatie trekken de meeste aandacht? Wanneer kijken artsen of verplegers hun patiënten aan tijdens een slechtnieuwsbericht?
Met lichtgewicht eye-tracking brillen is het al langer mogelijk om bovenstaande vragen te beantwoorden en gegevens te bekomen. Jammer genoeg was de analyse van de eye-tracking gegevens zo duur dat in de praktijk enkel academische onderzoekers en grote bedrijven konden genieten van de relevante resultaten. De hoge kostprijs kwam doordat de analyse van de gegevens manueel moest gebeuren en ontzettend tijdrovend was.
Dit project heeft een software-tool ontwikkeld die de analyse automatiseert en drastisch versnelt. Daardoor komt de veelbelovende technologie van eye-tracking nu ook in het bereik van KMO’s en de non-profit sector. Samen met de projectpartners zijn concrete eye-tracking case studies uitgevoerd die nu geleid hebben tot een mooi aanbod van UCLL.Voor de eye-tracking technologie werkt UCLL samen met een team van onderzoekers van EAVISE, verbonden aan de KU Leuven.
De provincie Vlaams-Brabant ondersteunde dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 40.000 euro.
Partners: UCLL, KU Leuven EAVISE, Absoluut, There
Image: UCLL, Designed by Creativeart