Ik geloof mijn ogen niet - Eyetracking tool voor KMO

Waar kijken mensen naar? Om die vraag te beantwoorden, bestaan er zogenaamde 'eye-tracking' toestellen. De analyse van eye-tracking gegevens is vaak enorm duur. Onderzoekers van UCLL en EAVISE-KU Leuven hebben samen met bedrijven in een innovatieproject een software tool voor eye-tracking ontwikkeld. Zo ligt die technologie ook binnen het bereik van KMO's en de non-profit sector. Volg je ogen even.
Cluster(s): creativity

Eye-tracking toestellen meten de oogbewegingen van een proefpersoon, aan de hand waarvan er berekend kan worden waar de proefpersoon in kwestie het vaakst, het eerst of het langst naar kijkt. Informatie over kijkgedrag is van belang in veel domeinen:

  • Reclame: welke verpakking zorgt ervoor dat een consument als eerste het gewenste product in een rij van competitors bekijkt? Welke kleuren of posities in de winkel zorgen ervoor dat een display vaak bekeken wordt?
  • Interieur design: hoe vinden mensen hun weg in een museum of op de luchthaven?
  • Veiligheid: kijken chauffeurs even vaak in hun spiegels wanneer ze handenvrij bellen dan wanneer ze niet bellen? Of op welke manier kijkt een hulpverlener naar een complexe plaats delict?
  • Communicatie: welke delen van een PowerPoint-presentatie trekken de meeste aandacht? Wanneer kijken artsen of verplegers hun patiënten aan tijdens een slechtnieuwsbericht?

Met lichtgewicht eye-tracking brillen is het al langer mogelijk om bovenstaande vragen te beantwoorden en gegevens te bekomen. Jammer genoeg was de analyse van de eye-tracking gegevens zo duur dat in de praktijk enkel academische onderzoekers en grote bedrijven konden genieten van de relevante resultaten. De hoge kostprijs kwam doordat de analyse van de gegevens manueel moest gebeuren en ontzettend tijdrovend was.

Dit project heeft een software-tool ontwikkeld die de analyse automatiseert en drastisch versnelt. Daardoor komt de veelbelovende technologie van eye-tracking nu ook in het bereik van KMO’s en de non-profit sector. Samen met de projectpartners zijn concrete eye-tracking case studies uitgevoerd die nu geleid hebben tot een mooi aanbod van UCLL.Voor de eye-tracking technologie werkt UCLL samen met een team van onderzoekers van EAVISE, verbonden aan de KU Leuven. 

De provincie Vlaams-Brabant ondersteunde dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 40.000 euro.

Partners: UCLL, KU Leuven EAVISE, Absoluut, There

Image: UCLL, Designed by Creativeart

Gerelateerd nieuws

Een innovatief idee? Wij subsidiëren tot 150.000 euro!

26 augustus 2021

Ook dit jaar kijkt de provincie uit naar jouw innovatieproject. Daarvoor ontvang je maximaal 150.000 euro (tot 50% kosten van je project). Jouw project zorgt voor de versterking van onze kennisregio Vlaams-Brabant en kadert in één of meer van volgende Smart hubs (Food, Health, Logistics, Cleantech, Creativity). Het zet in op een vermarktbaar product of dienst.

Alle nieuws

Gerelateerde activiteiten

Alle activiteiten
    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}