Ik geloof mijn ogen niet

Waar kijken mensen naar? Om die vraag te beantwoorden, bestaan er zogenaamde 'eye-tracking' toestellen. De analyse van eye-tracking gegevens is vaak enorm duur. Dit project wil een software voor eye-tracking ontwikkelen die de technologie ook binnen het bereik van KMO's en de non-profit sector brengt.
Cluster(s): creativity

Eye-tracking toestellen meten de oogbewegingen van een proefpersoon, aan de hand waarvan er berekend kan worden waar de proefpersoon in kwestie het vaakst, het eerst of het langst naar kijkt. Informatie over kijkgedrag is van belang in veel domeinen:

  • Reclame: welke verpakking zorgt ervoor dat een consument als eerste het gewenste product in een rij van competitors bekijkt? Welke kleuren of posities in de winkel zorgen ervoor dat een display vaak bekeken wordt?
  • Interieur design: hoe vinden mensen hun weg in een museum of op de luchthaven?
  • Veiligheid: kijken chauffeurs even vaak in hun spiegels wanneer ze handenvrij bellen dan wanneer ze niet bellen? Of op welke manier kijkt een hulpverlener naar een complexe plaats delict?
  • Communicatie: welke delen van een PowerPoint-presentatie trekken de meeste aandacht? Wanneer kijken artsen of verplegers hun patiënten aan tijdens een slechtnieuwsbericht?

Met de huidige technologie van lichtgewicht eye-tracking brillen is het mogelijk om bovenstaande vragen te beantwoorden. Jammer genoeg is de analyse van de eye-tracking gegevens zo duur dat in de praktijk enkel academische onderzoekers en grote bedrijven kunnen genieten van de relevante resultaten. De hoge kostprijs ontstaat doordat de analyse van de gegevens manueel moet gebeuren en ontzettend tijdrovend is.

Dit project wil een software ontwikkelen die de analyse automatiseert en drastisch versnelt. Daardoor kan de veelbelovende technologie van eye-tracking ook in het bereik van KMO’s en de non-profit sector komen. Samen met de projectpartners worden concrete eye-tracking case studies uitgevoerd die rechtstreeks als input dienen om:

  • de software te testen en verder te ontwikkelen tot een uitrolbare tool.
  • een bruikbaar protocol van best practices te ontwikkelen om niet-experts in staat te stellen met eye-tracking te werken.

De provincie Vlaams-Brabant ondersteunt dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 40.000 euro.

Image: Designed by Creativeart

    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}