Ik geloof mijn ogen niet

Waar kijken mensen naar? Om die vraag te beantwoorden, bestaan er zogenaamde 'eye-tracking' toestellen. De analyse van eye-tracking gegevens is vaak enorm duur. Dit project wil een software voor eye-tracking ontwikkelen die de technologie ook binnen het bereik van KMO's en de non-profit sector brengt.
Cluster(s): creativity

Eye-tracking toestellen meten de oogbewegingen van een proefpersoon, aan de hand waarvan er berekend kan worden waar de proefpersoon in kwestie het vaakst, het eerst of het langst naar kijkt. Informatie over kijkgedrag is van belang in veel domeinen:

  • Reclame: welke verpakking zorgt ervoor dat een consument als eerste het gewenste product in een rij van competitors bekijkt? Welke kleuren of posities in de winkel zorgen ervoor dat een display vaak bekeken wordt?
  • Interieur design: hoe vinden mensen hun weg in een museum of op de luchthaven?
  • Veiligheid: kijken chauffeurs even vaak in hun spiegels wanneer ze handenvrij bellen dan wanneer ze niet bellen? Of op welke manier kijkt een hulpverlener naar een complexe plaats delict?
  • Communicatie: welke delen van een PowerPoint-presentatie trekken de meeste aandacht? Wanneer kijken artsen of verplegers hun patiënten aan tijdens een slechtnieuwsbericht?

Met de huidige technologie van lichtgewicht eye-tracking brillen is het mogelijk om bovenstaande vragen te beantwoorden. Jammer genoeg is de analyse van de eye-tracking gegevens zo duur dat in de praktijk enkel academische onderzoekers en grote bedrijven kunnen genieten van de relevante resultaten. De hoge kostprijs ontstaat doordat de analyse van de gegevens manueel moet gebeuren en ontzettend tijdrovend is.

Dit project wil een software ontwikkelen die de analyse automatiseert en drastisch versnelt. Daardoor kan de veelbelovende technologie van eye-tracking ook in het bereik van KMO’s en de non-profit sector komen. Samen met de projectpartners worden concrete eye-tracking case studies uitgevoerd die rechtstreeks als input dienen om:

  • de software te testen en verder te ontwikkelen tot een uitrolbare tool.
  • een bruikbaar protocol van best practices te ontwikkelen om niet-experts in staat te stellen met eye-tracking te werken.

De provincie Vlaams-Brabant ondersteunt dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 40.000 euro.

Image: Designed by Creativeart

Gerelateerd nieuws

Smart Hub Vlaams-Brabant investeert 400.000 euro in innovaties in logistiek en gezondheidszorg

22 maart 2019

Vanuit de jaarlijkse subsidie oproep voor innovatieve projecten werden 3 projecten geselecteerd: Physical Internet, Operating Room Future Proof en BioHub. Deze werden voorgesteld op een netwerkevent op 25 maart bij het UZ Brussel. De projecten gaan over een futuristische manier van pakjes transporteren vanuit Brussels Airport, een energie-efficiënt operatiekwartier van de toekomst als proeftuin voor artsen en bedrijven en een nieuw samenwerkingsmodel om 3 Leuvense technologiebedrijven uit de gezondheidszorg innovatieve producten te laten ontwikkelen.

3D-printing is meer dan printen

01 maart 2019

Op dinsdag 22 januari brachten leden van de Businessclub Industrie 4.0. een bezoek aan Materialise in Leuven. Ze ontdekten daar tot welke resultaten Digital Value in Additive Manufacturing kan leiden.

Alle nieuws

Gerelateerde activiteiten

24
apr

Op 24 april 2019 vindt het netwerkevent van het jaar voor startende ondernemers plaats! Observeer, luister en leer van ervaren creatieve ondernemers via 6 ‘powertalks’ en grijp je kans om met hen in debat te gaan. Krijg tips en tricks over de uitdagingen van een beginnende onderneming en kom in contact met gelijkgestemden. Leer van elkaar en neem de goede voorbeelden terug naar huis.

16
mei

De Businessclub Innovatie brengt bedrijven, kennisinstellingen en onderzoeksgroepen met focus op innovatie en transformatie samen en creëert op die manier nieuwe opportuniteiten. De eerste sessie vindt plaats op 21 maart 2019, de laatste sessie vindt plaats op 19 december.

23
mei

In 2018 was Nederland voor Vlaamse bedrijven de op één na belangrijkste exportbestemming. Hoog tijd dat ook uw onderneming de stap zet richting onze Noorderburen! Op de Vlaams-Nederlandse Handelsdag leert u als Vlaams bedrijfsleider hoe u de Hollandse markt best benadert, hoe u uw kansen verhoogt en hoe u de juiste handelspartner vindt.

17
sep

De Businessclub Industrie 4.0 brengt bedrijven, kennisinstellingen en onderzoeksgroepen met focus op Industrie 4.0 samen en creëert op die manier nieuwe opportuniteiten. Bedrijven, onderzoekers en/of kennisexperts binnen de categorie 'Innovation Leaders' presenteren op een interactieve manier hoe zij scoren met Industrie 4.0. Dit telkens bij een hosting company die reeds een aantal technologieën heeft geïmplementeerd rond Industrie 4.0.

Alle activiteiten
    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}