Drone technologie en de mediasector

De dronetechnologie maakt nieuwe -ongeziene- audiovisuele opnames mogelijk. De technologie is echter nog relatief onbekend en ontbreekt in het curriculum. Bovendien leren piloten (de dronebestuurders) en de cameramensen met elkaar communiceren.
Cluster(s): creativity

Er is de laatste jaren veel te doen rond onbemande vliegende toestellen, ofwel drones. Drones werden oorspronkelijk ontwikkeld voor militaire toepassingen. Recent echter is er groeiende interesse om drones in te zetten voor nuttige toepassingen zoals observatie opdrachten bij rampen of bewaking, media- en filmtoepassingen en landbouwtoepassingen. Er is een Koninklijk Besluit in de maak dat de sector verder zal profesionaliseren, en het (commercieel) gebruik zal reglementeren, en er wordt voorzien in de certificiëring van piloten en crew. In het KB rond drones wordt melding gemaakt van de nood aan opleiding van de piloot (certificaat) en van de crew (eventueel cameramensen). Precies de samenwerking tussen beiden (piloot en cameraman) het verbeteren van de bestaande camera-opleidingen is de focus van dit project.

Van een eerste technologisch project...

Vanuit lerarenopleiding Groep T voor het vak techniek in eerste graad was er tijdens het academiejaar 2013-2014 al een eerste project: “Drone it yourself”, met als doelstelling een drone te maken voor luchtopnames. De reden lag voor de hand: in het curriculum van de lerarenopleiding BSO vinden we vakken terug zoals fysica, en wiskunde en technologische opvoeding. Drones passen daar perfect in de leerplannen voor die vakken.

De drone moest perfect vliegen met camera, betrouwbaar en veilig zijn (redundantie), minstens 6 min. onafgebroken in lucht blijven, een hoogte bereiken van 50 meter en zo weinig mogelijk vervuilend zijn. Hij moest tegen redelijke kostprijs gebouwd kunnen worden en de beelden die de drone maakt, moesten via een website consulteerbaar zijn.

... Naar een cross-over project

Voorbouwend op de eerste ervaringen binnen Groep T, wordt nu gekeken naar een specifieek toepassing voor camera’s. De technische opleiding voorziet in een een ontwikkelingsplatform voor drones, en vervolgens een kruisbestuiving met de camera-opleiding als specifieke toepassing. In het KB rond drones wordt immers melding gemaakt van de nood aan opleiding van de piloot (certificaat) en van de crew (eventueel cameramensen). Beiden moeten met elkaar (leren) spreken. De piloot (drone-ontwerper) vertrekt vanuit de technische kant, de crew (cameraman) vertrekt vanuit de beelden. Met dit praktijkgerichte project leren ze dezelfde taal spreken, samenwerken en hebben ze een gemeenschappelijke output. Daarnaast is het noodzakelijk dat de mogelijkheden van de technologie en de manier van aansturen ook wordt aangeleerd binnen de mediasector.

Dergelijke technologische innovaties zijn niet altijd onmiddellijk in het curriculum te krijgen van de camera-opleiding, maar deze praktijkmodules bieden een mogelijkheid om daar snel op in te spelen. Een drone biedt voor de Narafi studenten de mogelijkheden tot nieuwe – unieke - beelden, maar ook de huidige beperkingen kunnen al doende aangeleerd worden.

Een iteractief ontwikkelingsproces tussen enerzijds de T.O. leerkrachten in spe en de camerastudenten. Op die manier zijn er mogelijkheden om de besturing beter af te stemmen op de noden van de camera’s via user centered design. De gezamenlijke doelgroep van het project zijn dus goede teams van enerzijds camerastudenten en anderzijds technische profielen (GT). 

    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}