Uit onder meer onderzoek van het VIL bleken er 2 grote vragen vanuit de farma-sector: hoe het wereldwijde logistieke distributieproces (significant) verbeteren en dat proces vervolgens transparant maken. Op beide vlakken heeft Brussels Airport een eerste, belangrijke en grote stap gezet. Brussel Airport heeft, als eerste wereldwijd, samen met IATA, een pílootproject opgezet voor een globaal erkend certificatiekader van farma-luchtvrachtketens en een Cargo Community System in the Cloud gebaseerd op het datasharing platform van Nallian, dat een technologische oplossing biedt om transparantie mogelijk te maken.
Dit bijzonder succesvol project resulteerde in een groeiend aantal prachtige nieuwe initiatieven die van Brussels Airport de preferentiële luchthaven in Europa maken voor farma. Denken we hierbij aan de verdere uitbouw van het platform met steeds nieuwe partners, regelmatig grote investeringen in nieuwe state-of-art warehouses voor farma, investeringen in een hele batterij Airside Pharma Transporters, Pharma lanes met andere grote draaischrijven voor farma-aircargo over de verschillende continenten, oprichting van het wereldwijde platform Pharma.aero vanuit Brusssel Airport, ...
De Airside Pharma Transporters, vroeger ook ‘farma dolly’ genoemd, worden op het tarmac gebruikt en moeten voorkomen dat farmaproducten invloed ondervinden van extreme weersomstandigheden. Met deze Transporter kunnen de goederen in perfecte omstandigheden getransporteerd worden of gestockeerd tussen de opslagplaats en het vliegtuig.
De Transporters werken bovendien op zonne-energie en zijn CO2-neutraal ontworpen door het Leuvense spin-offbedrijf Integrate.
De provincie Vlaams-Brabant ondersteunde dit project met een provinciale innovatiesubsidie: 130.529 euro
Partners: VOKA-Halle-Vilvoorde, Nallian nv, Brussels Airport, VIL
Foto credit: Birgit Sterckx