Glabbeek is de eerste kleine gemeente in Vlaanderen met autodeelwagens

De gemeente Glabbeek kreeg op 13 september 2018 als eerste kleine gemeente in Vlaanderen de primeur met autodeelwagens. Autodelen gaat uit van een eenvoudig principe: de wagen wordt gebruikt wanneer hij nodig is. Wanneer de wagen niet nodig is, kan deze door een andere persoon gebruikt worden.

Cluster(s): cleantech

De wagen reserveren en gebruiken, verloopt allemaal via een app en je betaalt enkel voor de gereden kilometers. Als locatie voor het eerste mobipunt met 2 autodeelstandplaatsen werd het gemeentehuis gekozen, omdat er in de buurt een bushalte en een fietsstalling is.

Burgemeester Peter Reekmans: “Gedeelde vervoersmodi zoals autodelen, openbaar vervoer en de fiets versterken elkaar net. En gans dit project kadert ook in ons gemeentelijk klimaatplan waarmee we als gemeente de CO2-uitstoot helpen verminderen. Want een bijkomende sterkte van dit nieuw mobiliteitsaanbod is dat inwoners geen radicale keuzes dienen te maken, maar geleidelijk kunnen proeven van deze meer duurzame oplossingen met een positief effect op het milieu en het gezinsbudget." De gemeente zorgde voor een gemeentelijk reglement dat autodelen mogelijk maakte. Maar het aanbod van de autodeelwagens gebeurt door het bedrijf cars4community van Bart Vanham en Katrien Vanherck uit Glabbeek die hiervoor samenwerken met stapp.in. De autodeelwagens kunnen bovendien ook gebruikt worden vanaf 18 jaar door iedereen die een rijbewijs heeft.

Zaakvoerder Bart Vanham van cars4community: “Een deelauto in Glabbeek gebruiken kan eenvoudig via je smartphone. Download de Stapp.in app, maak een account aan en reserveer direct een Stapp.in deelauto. Reserveren, betalen, schade melden, alles gaat via de Stapp.in app. Zelfs het openen en sluiten van de auto doe je met 1 druk op de knop in je app! Je opent je Stapp.in app, komt in je reservering terecht, de auto koppelt zich via Bluetooth aan jouw telefoon (zorg ervoor dat bij “instellingen” de keyless entry system aan staat), je beantwoordt een aantal vragen, maakt foto’s van eventuele schade aan het voertuig en de deelauto opent. In de wagen ligt een sleutel die op basis van je reservering het mogelijk maakt om de wagen te starten. En rijden maar! Op dat moment gebeurt de afrekening op basis van de tijd (4 euro per uur voor de kleine auto en 5 euro voor de grotere) plus het aantal km (0.30 euro per km). Twee uurtjes naar familie op de koffie in Lummen met de Opel Corsa kost je 24.8 euro (2 x 4 euro plus 56 km x 0.3 euro) of minder dan ¼ van de prijs van een taxi.”

Gerelateerd nieuws

Alle nieuws

Gerelateerde activiteiten

17
jun

Hebben jullie mogelijk een leuk product voor China? We helpen jullie met de sprong te wagen naar China samen met andere bedrijven. We brengen bedrijven samen volgens sectoren en zoeken naar matchen en een samenhangend voorstel om Chinese vragen tegemoet te komen. Dit alles kadert in het interprovinciaal project China Cleantech I2PCC.

17
jun

Preregistration period for the fall program open now! China shifts towards an innovation-based country. It has become world’s second largest economy and boasts the highest amount of patent applications. This shift brings along collaboration opportunities for start-ups and SMEs.

19
jun

Welke rol is er voor organisaties en bedrijven weggelegd in de klimaattransitie? Hoe zet je als organisatie de eerste stap naar klimaatneutraliteit? De Vrije Universiteit Brussel helpt je op weg met een intensief en inspirerend bootcamp.

Alle activiteiten
    Een initiatief van:
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • {title}